Algemeen

Projecten

___________________

Actueel:

Fokker C10

Cessna 172

Vultee BT13

___________________

Voltooide Projecten:

Tiger Moth

Farman

FW44 Stieglitz

KoolHoven

Facebook

fokker c10

Algemeen

Bij ATN zijn de vleugels deels nagebouwd van een Fokker C-10. Deze vleugels zijn bij het VTOC opgebouwd en wij zullen ze verder afbouwen incl. het bommenrek. Op deze pagina zal dit resauratieproject te volgen zijn, natuurlijk met regelmatig nieuwe foto's. Dit project is in samenwerking met de Stichting Vrienden van het Militaire Luchtvaart Museum. Meer info, zie ook: http://www.militaireluchtvaartmuseum.nl

Geschiedenis

De Fokker C-10 was een tweepersoons verkenningsvliegtuig en lichte bommenwerper met een Rolls-Royce Kestrel V motor van 608 pk. Het werd in eerste instantie ontworpen voor de Militaire Luchtvaart van het Koninklijk Nederlands-Indische Leger. Het eerste prototype vloog op 9 oktober 1934 en Koloniën bestelde 13 exemplaren. De Luchtvaartafdeling in Nederland kreeg echter ook belangstelling, de voor verkenningsdoeleinden gebruikte C-5'n uit 1925 waren sterk verouderd en behoeften dringend aanvulling. In 1934 werd dan ook door de Luchtvaartafdeling een eerste order geplaatst voor vier C-10'n, de nummers 700 t/m 703 later gevolgd door een order voor 16 stuks, de nummers 704 t/m 719. De eerste serie toestellen werd geleverd in 1935, de tweede serie een jaar later. De kostprijs van een C-10 was in 1935 ongeveer fl. 30.000,-.

Naast Nederland hadden ook Spanje en Finland belangstelling voor de C-X. De Spaanse Republiek kocht in het geheim een exemplaar met een 850 pk. Hispano-Suisa motor en uitgerust met een 20 mm. kanon. Het was de bedoeling de C-X in licentie te gaan bouwen. Finland bestelde in 1937 vier exemplaren van de C-X uitgerust met een Bristol Pegasus stermotor. In de jaren 1938 - 1942 bouwden de Finnen 35 C-X'en onder licentie welke tijdens de oorlog met de Russen (1939-1940 en 1941-1944) met succes werden ingezet als verkenner en (duik)bommenwerper. De laatste Finse C-X verongelukte in 1958.

De C-10 had één voormitrailleur die door het schroefvlak schoot en één achtermitrailleur. Onder de linker- en rechterondervleugel waren bominrichtingen gemonteerd, waardoor het vliegtuig acht bommen van 50 kg., zestien van 25 kg. of vier bommen van 100 kg. kon meevoeren.

Helaas was de C-10, op het moment van indienststelling, in 1936, niet meer geschikt voor het beoogde doel. In de ons omringende landen werden voor de strategische verkenning reeds snelle tweemotorige vliegtuigen gebruikt. In ons land waren wij echter zover nog niet. Wel waren dergelijke toestellen in 1940 in Duitsland besteld, doch deze zijn niet meer geleverd.

Bron: www.grebbeberg.nl

 


News

English Flag Dutch Flag
 

CONTACT 📧️

ATN Logo 215

📞+31 (0)528 237132

📠+31 (0)528 240858

Plesmanstraat 10

7903 BE Hoogeveen

The Netherlands

Airfield code: EHHO