Algemeen

Projecten

___________________

Actueel:

Fokker C10

Cessna 172

Vultee BT13

___________________

Voltooide Projecten:

Tiger Moth

Farman

FW44 Stieglitz

KoolHoven

Facebook

Cessna 172

Geschiedenis

Cessna heeft vanaf 1956, de cessna 172 in productie genomen. Het toestel is nog steeds in productie in verschillende varianten. Tot nu toe zijn er ongeveer 43.000 stuks van gebouwd, daarmee is het vliegtuig de langste in productie. Ook tegenwoordig kun je nog steeds een Cessna 172 bestellen. En is hij nog steeds populair bij de vliegscholen als tranings vliegtuig.

Het project

In oktober 2013 hebben we een Cessna 172 uit het jaar 1956 met het serial nummer 28308 in de USA gevonden. In opdracht van een klant hebben we het vliegtuig daar te plekke geinspecteerd en vervolgens ingekrat en verscheept naar nederland. Naar terugkomst van ons team uit de USA, zijn we verder gegaan met het onderzoeken naar de geschiedenis van het vliegtuig. Dit was niet zo'n grote klus, want de hele historie is er bij van af de eerste testvlucht bij Cessna. Hieruit bleek dat dit waarschijnlijk een van de oudste overgebleven cessna 172 is, in iedergeval de oudste in Europa.

November 2013

De zeecontainer met de Cessna 172 komt aan in Hoogeveen bij ons in het bedrijf. De container wordt direct uit gepakt het vliegtuig komt er onbeschadigt uit. Vervolgens hebben we alle onderdelen nogmaals geinspecteerd en een plan van aanpak gemaakt om het vliegtuig weer luchtwaardig te krijgen. Ondertussen is er ook een start gemaakt met het vliegtuig te registreren onder zijn oude registratie. Dit proces werd op 30 juni 2014 afgerond door de FAA.

Januarie / augustus 2014

In deze periode werd alle corrosie verwijderd. Die was onstaan op de boven vlakken van het toestel doordat het meer dan 20 jaar in een hangaar had gestaan. Hierdoor is in de winter periode het condens van de hangaar op verschillende plekken op de lak terecht gekomen waardoor de laklaag kapot was gegaan en er corrosiespots waren ontstaan. Ook zijn er diepgaande inspecties uitgevoerd om te kijken of er nog meer schade was ontstaan. Dit was niet het geval. Vervolgens is het toestel weer in zijn oude schema hersteld. De zij- en ondervlakken zitten nog steeds in de orginele lak. Ook werd in deze periode de motor gedemonteerd voor een corrosie inspectie. Er werd niets gevonden. de motor heeft wel zijn orginele kleuren terug gekregen. Gezien de motor 9 uur na overhaul had, was de motor in een top conditie. En werd de motor opnieuw weer verpakt en gemonteerd.

September / December 2014

Zijn er nog meer inspecties uit gevoerd, onder ander de SID inspectie, en werd er weer begonnen met het opbouwen van het toestel. Ook is er een nieuwe transponder, ELT en een nieuwe radio in gebouwd om te voldoen aan de morderne hedendaagse eisen.

Januarie / juni 2015

In deze periode is de motor weer in het toestel gebouwd en het interieur opnieuw gemonteerd. De motor kap werd gerepareerd en gepoten. Verder zijn de vleugels en de staartsectie afgemonteerd en werd een dual inspectie uitgevoerd, de propellor werd geinspecteerd op luchtwaardigheid en opnieuw gespoten en uitgebalanceerd.

 

Hier onder vind U een aantal foto's van de voortgang van het project.


News

English Flag Dutch Flag
 

CONTACT 📧️

ATN Logo 215

📞+31 (0)528 237132

📠+31 (0)528 240858

Plesmanstraat 10

7903 BE Hoogeveen

The Netherlands

Airfield code: EHHO