Algemeen

Projecten

___________________

Actueel:

Fokker C10

Cessna 172

Vultee BT13

___________________

Voltooide Projecten:

Tiger Moth

Farman

FW44 Stieglitz

KoolHoven

Facebook

Farman HF-20

Algemeen

Bij ATN is er een Farman HF-20 van orginele tekiningen nagebouwd. Op deze pagina zal dit resauratieproject te volgen zijn, natuurlijk met regelmatig nieuwe foto's. Dit project is in samenwerking met de Militaire Luchtvaart Museum.

Geschiedenis

Toen de Luchtvaartafdeling eenmaal was opgericht, was het ook noodzakelijk dat er binnen die Luchtvaartafdeling vliegtuigen kwamen. Daarom reisden begin mei 1913 kapt. Walaardt Sacré, lt. van Heyst en ir. John Rozendaal naar Frankrijk, toentertijd het toonaangevende land op vliegtuiggebied.

Na vergelijking van verschillende toestellen, werd het Ministerie van Oorlog geadviseerd om over te gaan tot aankoop van de Farman HF-20, omdat deze de beste indruk had achtergelaten van de verschillende bekeken vliegtuigmodellen. Toen dit advies werd opgevolgd, werden de lts. Versteegh, van Heyst en Coblijn naar Frankrijk gestuurd om een oogje in het zeil te houden. Ook kapt. Walaardt Sacré voegde zich bij het gezelschap. Begin september 1913 kwamen de drie aangekochte Farmans op Soesterberg aan waar ze de registratie LA-2 tot en met LA-4 kregen.

Alle drie werden ze begin oktober door van Heyst ingevlogen, waarna de LA-2 werd toegewezen aan van Heyst, de LA-3 aan Versteegh en de LA-4 aan Coblijn. Begin 1914 bestelde de regering de iets grotere versie van de Farman HF-20, de HF-22. Van dit type kwamen er vier voordat de Eerste Wereldoorlog uitbrak in Nederland aan. Deze ontvingen de registratie LA-6 tot LA-8 en M-1. De laatste werd gebruikt voor de opleiding van Marinevliegers op Soesterberg. Op 28 mei 1915 werd deze overgedragen aan de LVA en ontving de registratie LA-9.

Omdat Wijnmalen die bij Trompenburg in dienst was de licentierechten van Farman had gekocht, was het voor de regering een kleine stap om bij Trompenburg een bestelling te plaatsen. Het werden er 11 HF-22 toestellen voor de LVA en 3 HF-22 toestellen voor de MLD. Eind 1918 kwam er een einde aan het Farman tijdperk, toen de overgebleven elf HF-22 toestellen aan Carley voor zijn Edese vliegschool verkocht werden.

De Farman was een in Frankrijk ontwikkeld toestel, gemaakt door de broeders Henri en Maurice Farman. Het toestel vloog maximaal 105 km per uur en had een vliegbereik van 300 km. Er was plek voor twee personen en het was uitgerust met een 6,5 mm machinegeweer. Vlak voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog versterkte een tweede zending Farmans de vloot. Op 3 augustus 1914 arriveerde de laatste van de vier bestelde toestellen in Nederland. Één daarvan was voor de marine bestemd. De vliegtuigen werden ingezet bij de grensbewaking.

 

 


News

English Flag Dutch Flag
 

CONTACT 📧️

ATN Logo 215

📞+31 (0)528 237132

📠+31 (0)528 240858

Plesmanstraat 10

7903 BE Hoogeveen

The Netherlands

Airfield code: EHHO